Instagram

Instagram

26 sep. 2013

Färger som inbjuder till svartvitt


Jag tycker bilder oftast gör sig bäst i färg, gärna mycket av det också. Färg är ofta lite mer utmanande eftersom man inte bara behöver tänka på ljus och mörker. Man ska få alla toner och nyanser att fungera ihop och se bra ut. Ibland är det sjukt svårt och då kan det bli bättre med svartvitt. När tycker jag då det kan passa bra med svartvitt?

1. När hudtonerna går bananas i inomhushallar med omöjligt ljus, eller bara är omöjliga att få till.
2. När det är lite och få färger i bilden.
3. När en liten del i en viss färg sticker ut för mycket i bilden.

Men ibland fungerar det inte alls med svartvitt. Två färger kan vara hur olika som helst när de är i just färg, men se nästan likadana ut när de görs om till svartvitt, som gult och vitt, eller rött och blått. Då de får ungefär samma ton i gråskala tycker jag hela grejen med det faller, kontrasterna saknas. Men det kan ju också vara grejen med bilden, inget är ju rätt och fel när man pratar om foto.












2 kommentarer:

  1. Läckert Calle! grymma bilder och nu är jag inte precis mindre triggad på att plåta handboll...... gillar den flygande Clara Monti i Lugi lite extra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag du har inte dragit igång handbollen på allvar riktigt än va?

      Radera