Instagram

Instagram

1 mars 2012

Fotokurs


Efter premiärmatchen mot Kina idag fick jag, precis som många före mig, låna ut min kamera till två nyfikna spelare. Mina rekryter, Sara Thunebro och Lotta Schelin fick i dagens lektion lära sig hålla kameran och ta fokus...




... samt att den inte går att använda utan minneskort, vilket Sara var snabb att uppmärksamma.


Båda tog godkända bilder, de har bra timeing i avtrycket men båda får nog jobba lite på att hitta skärpan. Är inte så lätt som det ser ut att styra runt ett 400mm-objektiv med 1,4 konverter. Resultatet ser ni nedan, jag har hjälpt till lite med beskärning och redigering.

Foto: Lotta Schelin

Foto: Sara Thunebro

Nöjda fotografer!


Men innan allt detta blev det vinst i matchen mot Kina med 1-0 trots att Kinesiskorna spelade sådär halvschyst fotboll. Mycket drag i tröjorna, tacklingar och bollar som sparkades iväg från planen vid svenskt inkast. Men det hjälpte ju bevisligen inte för att vinna. Domaren var inte jättenöjd med dem. Övrig intressant fakta på matchen är att damerna var först att spela i den nya tröjan, hela 4,5h före herrarna, samt att Lotta idag gjorde sin 100e landskamp! Grattis!




6 kommentarer:

  1. härliga bilder! Schelin/Thunebro har talang helt klart:)
    Nu när damlandslaget har testat att vara bakom kameran så hoppas jag vi får se dig framför kameran i nästa match :) ett inhopp sista 10 kanske?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack Per! Haha, det skulle se ut det ;-) Får se vad som händer, är ju en vecka kvar innan jag sitter säker på planet hem igen.

      Radera
  2. Hmmmm...... Jag vet inte jag men det känns konstigt att ha en assistent som håller enbensstativet :) lärde Fu dom den tekniken "junior" ;)
    Underbart att Du har så bra kontakt med spelarna. Ovärderligt i längden och kan ge bra fördelar.

    Kämpa på kompis, eller överlåt rotandet till dina lärlingar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, kanske kan ses opraktiskt med assisterande stativhållare, men det är ju mycket att tänka på i början så ;)

      Det är superkul att kunna jobba så nära tjejerna, de är så glada och trevliga. Vi tjänar ju alla på att hålla sig väl med varandra :)

      Radera
  3. Jag skulle helt klart gilla upplägget med assistent som håller i stativet. De kanske kan hålla in avtryckare emellanåt också? Då kan man ju smita ifrån ibland. Kanske till pressrummet när man är i Borås, för en extra kaffe och kaka!

    SvaraRadera
  4. Ingen dålig ide, inte dålig alls faktiskt... Det är ju rätt bra fika i Borås liksom.

    SvaraRadera