Instagram

Instagram

9 juni 2011

Vad ska man göra


Jag var ute vid Torpa Stenhus häromda'n och plåtade studenter på bal. Det gick finfint så när som på en överhettad blixt. Har aldrig varit med om det förut, men nu vet jag att de tydligen kan bli för varma så de stänger av sig en stund. Synd bara att man inte kunde be studenterna vänta lite i sina bilar så blixten kunde coola ner sig lite. Som tur är var det rätt molnigt så det märks inte så mycket av att två eller tre bilder saknar blixtljus.

Men det var ändå en grej som hängde i bakhuvudet och snurrade runt och letade efter en lösning. Hur ska jag lösa en gruppbild på ett 50-tal balpar SAMTIDIGT som föräldrarna till dessa 100-talet ungdomar ska ta sina egna bilder på sina små pojkar och flickor som nu blivit stora. Jag kläckte idén där jag gick fram till konferenciern som ropade ut namnen på alla som anlände och bad honom säga i högtalarsystemet att alla studenter skulle samlas nere vid muren för gruppfoto och alla föräldrar väntar med att ta egna bilder till efter gruppfotograferingen. De lätt berusade studenterna fattade och visste vad de skulle göra, det gjorde inte föräldrarna. Ungdomarna han inte ens börja bege sig till muren innan föräldrarna kastade sig över sina älsklingar. Alla tänkte antagligen samma sak: Men det går ju så fort, jag ska bara ta en bild. Jo då, det går väl fort, om en förälder tänker så. Inte om 200 gör det. Speciellt inte när alla ska ta på exakt samma ställe.

Det värsta var att ett par par hade föräldrar som var vid sina sinnes fulla bruk och infann sig på rätt plats direkt. De fick då vänta på alla andra vilket tillslut ledde till att de började prata om att skita i det och också gå och ta bilder med sina föräldrar. Då fick jag nog och gick bestämt runt till alla studenter (gärna mellan dem och kamerabestyckad förälder så ofta det gick) och talade om än en gång att det är gruppfoto vid muren nu och att föräldrarna kan ta sina bilder efter det.

Efter stund verkade det ta skruv och ungdomarna kom i ordning och jag kunde knäppa av mina bilder på 2 min, efter att jag rutit bort ett par föräldrar som hängde i bakgrunden vill säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar